poniedziałek, 13 czerwca 2016

WEGAŃSKA SZARLOTKA SYPANA (bezglutenowa, bez rafinowanego cukru)

Macie ochotę na smaczne, banalnie łatwe w wykonaniu ciasto? Jest nim szarlotka sypana. Do jej wykonania nie potrzebujesz wiele czasu, zdolności kulinarnych i wyszukanych składników. Tradycyjna wersja zawiera gluten, w postaci kaszy manny i białej mąki, oraz tonę masła. Moja szarlotka składa się z mąk bezglutenowych, a masło zastępuje olej kokosowy. Nie będę pisać, że jest baaaardzo zdrowa i możecie ją jeść do woli. Tak bowiem nie jest. Wszelkie słodycze, nawet te domowe w "najbezpieczniejszej" wersji  bez rafinowanego cukru, glutenu, tłuszczów trans, itp., należy jeść sporadycznie. 

Przy okazji jej wykonywania przypomniała mi się pewna historia. Otóż będąc w ciąży umieściłam na moim profilu facebookowym zdjęcie owego jabłecznika. Kilka znajomych mam skomentowało, bym piekła póki mam czas, bo przy dziecku już nie będę zaglądać do piekarnika. Oooooj, jak bardzo się myliły. Nigdy nie gotowałam, piekłam, eksperymentowałam kulinarnie, więcej niż teraz. To właśnie moje dziecko, troska o nie i o to, co dostanie na talerzu, zmobilizowało mnie do spędzania większej ilości czasu w kuchni. Ona jest moją siła napędową. Już chyba nie potrafię siedzieć bezczynnie, wykorzystuję każdą minutę jej drzemki czy samodzielnej zabawy, by przyrządzić coś w kuchni. Dla niej uczę się zdrowego stylu życia, a z Wami się nim dzielę tutaj na blogu.

Wracając do szarlotki, oto ona:







Składniki na formę 20 x 20 cm:

2 szklanki bezglutenowych płatków owsianych,
1 szklanka mąki kokosowej,
1 szklanka mąki amarantusowej,
3/4 szklanki oleju kokosowego (rozpuszczonego w kąpieli wodnej),
8 łyżek cukru kokosowego,
1 laska rabarbaru
7 dużych jabłek (+2, jeśli nie używacie rabarbaru),
1 łyżeczka wanilii w proszku,
1 łyżeczka cynamonu.

Wykonanie:

W misce mieszamy mąki, cukier i 1/2 szklanki oleju kokosowego.
Dzielimy na 3 części.
Jabłka ścieramy na tarce, a rabarbar kroimy na małe kawałki.
Mieszamy, dodajemy wanilię i cynamon.
Formę do pieczenia wykładamy papierem do pieczenia lub smarujemy olejem kokosowym.
Do formy wykładamy pierwszą część ciasta.
Na ciasto nakładamy połowę jabłek i 1/2 rabarbaru.
Następnie nakładamy drugą część ciasta.
Wykładamy pozostałe jabłka.
Przykrywamy ostatnią warstwą ciasta.
Równomiernie polewamy 1/4 szklanki oleju kokosowego.
Wkładamy do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i pieczemy 40 - 45 minut.

Smacznego!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz